Sverige

Sitter just nu i min systers säng i Sverige och kikar på när hon letar kläder till festen som hon ska på ikväll.. Det börjas tydligen i tid nu för tiden.. helt galet.

I vilket fall som helst landade jag i Sverige i torsdag närmare tolv på natten och detta efter att jag hade jobbat en hel dag och ätit tidig middag med mina kollegor för att fira/säga hejdå till Muna som går på mammaledighet. Vi hade det otroligt trevligt på JB's American Diner och det blev inte alls så stressat som jag först hade trott. Jag kom med både tåg och plan utan problem och hamnade dessutom vid nödutgångarna på planet. 3 på morgonen var vi framme på landet och jag kunde lägga mig och sova i min, äntligen.

Fredagen börjades med frukost och tv tittande och efter det var det påskmiddag hos mormor och morfar med moster, Chrippe och kusin. Trevligt var det med en massa äggletande och godis samt riktigt god mat. Så himla gott med sås till maten! Sås och potatis framför allt!
Jag tog mig en snålskjuts med min moster och dem in till staden där det sedan var bestämt att träffas för en utgång med hela busgänget. Vi träffades utanför nya lägenheten och körde en preprefest innan vi alla var samlade och kunde ta oss till Agnes där förfesten fortsatte.
Vi spelade ölspel, jag har aldrig och en massa andra lekar, föll ner i badkar, gick hela gäng på toaletten och hade det allmänt trevligt. Men tidsnog blev det i alla fall dags för oss att dra oss vidare ut på stan. Tanken var att gå till Strömpis men via ryktesvägen spreds det att vi inte skulle komma in där så istället styrde vi våra steg till Satin. En helt okej lyckad kväll med alla mina älskade närmaste vänner och alldeles för mycket shots, aka alldeles för mycket pengar som bara försvann..
Vi hamnade efter stängning på BK för nattamat och efter detta somnade jag, Elvira och Tove i nya lägenheten, precis som det ska vara.

Utöver detta har helgen varit fylld med släktingar och vänner på landet och i staden. Det har också ätits alldeles för mycket godis och mat så just nu känner jag mig helt bloated. Jag har dessutom rensat lite i mormors garderob och från henne fick jag en hel drös med kalasbra jeans, en väska, smycken och en alldeles underbart fin skinnjacka. Eller kappa snarare, den är sjukt bra! Får dock se om jag lyckas få med mig allting till England... börjar bli fullt..

Anyhow nu går syster som på nålar för att jag lånar hennes nya dator.. MacBook Air.. vet inte vad jag skola önska mig för sort.. men man kanske ska följa hennes fotspår?

Ett av de nya paren jeans, dessa gillas rätt så mycket faktiskt!

Swisch in i ugnen

Jag har nu varit 20 år i ett par dagar, haft det super trevligt med middag och utgång, fått en hel drös med gratulationer och underbara presenter (vettiga!). Australien resan är säkrad och jag har även flyttat till den nya byggnaden på jobbet. Det rullar på helt okej just nu och om inte detta vore nog så har jag varit väldigt mycket av en husmor idag. Jag har nämligen bakat!

Idag var min shopping dag. Jag var dock i valet och kvalet om jag skulle skita i det hela och gå till gymmet istället då jag har en massa linsgryta i kylen, men så skulle damen jag bor hos inte komma hem förens sent och jag blev kalassugen på att.... BAKA!
Jajamensan, tog mig därför till Sainsburys efter jobbet och letade reda på en massa bakingredienser såsom kakao, socker, mjöl, vegetabiliskt fett osv. Slutade på runt en 10 pund för tre liter sojamjölk och andra bakprodukter. Tog mig därefter hem och började på studs.

Valde att göra en kladdkaka först, innehållande socker, mjöl, havregrädde, veg.fett, kakao och bakpulver. Denna toppades med pärlsocker från Sverige och jag måste säga att den blev otroligt fin! Och god med, dock inte lika knäckig som den vanliga brukar bli. Men den var i princip så vegansk jag kunde få den i alla fall. Att baka i England är inte lätt då allting är halvfabrikat eller så måste det vara organiskt/hemodlat/eller liknande.
Medan kladdisen stod i ugnen slängde jag ihop en deg till ett bröd. Torrjäst, socker, salt, mjöl (med frön i), mjölk och veg. fett. Lät det hela jäsa en stund och sedan blev det skjuts in i ugnen.

Allting gjordes utan instruktioner, i en gasugn och enbart med hjälp av olika recept med lite mängd proportioner. Trots detta blev bägge bakverken lyckade. Halva brödet ligger nu i frysen och resten ligger i en låda i mitt skafferiskåp. Passar både till frukost och till middagen (linsgrytan). Känner mig som en riktig hemmafru! Vet inte om det är åldern som börjar ta ut sin rätt och får mig att bli vuxen och huslig. Hoppas inte det utan bara ett litet ryck..

I vilket fall som helst säger jag TACK. Tack till alla som sa grattis, skrev grattis, hälsade grattis på min födelsedag. Det gjorde min dag alldeles underbar! Trots att det regnade och var ruskigt blåsigt.

Imorgon är det 15de mars

Om nästan exakt 12 timmar (10.41 imorgon) blir jag hela 20 år. Detta betyder att jag har vandrat ut ur tonåren och hamnat på ett nytt tiotal. Jag kommer numera kunna handla sprit på systemet hemma i Sverige och jag kommer kunna, lagligt, ta med mig alkohol ifrån utlandet och in i Sverige. Det känns galet och så fel. Jag vill inte bli 20. Det känns också fel att inte vara hemma med familjen, då detta är första födelsedagen bort ifrån allt och alla, i ett annat land. Dock var min familj här i början av veckan.. men inte nu.. och jag har missat att det är påsk om två veckor så inte blir det resa hem heller..

Utöver födelsedagsförväntan och ångest har mycket skett sedan jag skrev sist här på bloggen. Min familj, mamma, syster, mormor, morfar, moster och kusin tog sig hit tidigt i söndags. Vi vandrade runt, gick på piren, käkade mat och drack vin. Vi vandrade runt i affärer och vi hade trevligt. Jag sov dessutom med dem på hotellet och det var inga som helst fel att dela säng med syster.. och rum med en skrikande bebis. Men han är ju trots detta otroligt söt. Moster var dock fast i svensk tid och gick upp vid sex tiden för att hon trodde det var sju.. där gick min sovmorgon på min lediga dag.
Det var hotell frukost med bacon, ägg, toast och allt annat som hör till och efter detta var det ut på stan och shoppa. Familjen fyndade saker mest hela tiden.. men tyvärr inte jag.. och ännu galnare blev det när det började snöa rejält här i Brighton.. vilket det sällan gör. Snökaos blev det. Världen stannade upp och vi fortsatte shoppa. Min syster och jag prövade en av de nya Ben & Jerry'sarna, Peanut Butter Me Up. Riktigt god förutom hallonsylten i mitten. Är absolut inget syltfan, så där föll det för mig..

En sista natt med familjen, vinportionerade glas, chips, mat och annat. Vi hade det supertrevligt och vaknade till ännu en hotellfrukost innan jag var tvungen att kila iväg till jobbet som var helt dött då massvis av folk inte kunde ta sig till jobbet på grund av snön. GALET.

Förutom detta har jag ätit sjukligt med godis och liknande som min familj tog med sig till mig.. fy vad mumsigt med sådant man inte har ätit på länge.. har ju dessutom bara ätit vegansaker innan.
Men det är toppen. Kommer tjocka allt detta, gå upp i vikt och sedan är det slut. Då får det också bli slut på godisätandet!
Fick också kanelbullar.. satan vad gott. Har saknat det! Och pärlsocker, så nu kan jag börja baka lite olika ting. Det kommer bli toppen :)

Nu ska jag lägga mig till sängs och ladda för morgondagen. Måste ju vara rätt så pigg och fräsch om jag ska ta och fylla 20.. oojfyvilkenångest.

Fräsigt blåmärke på kinden.. som knappt syns på bilden. En vecka och fortfarande där.

Tjock hals och chai te

Det är torsdag idag, jag är nyduschad efter gymmet och har kört en hårinpackning. Har dessutom ätit tre stycken enorma, doorstep size veganska rostmackor med smör till middag och till det dracks det chai te. Jag har en ond hals, är otroligt törstig (glömde vattenflaskan hemma när jag gick till jobbet), otroligt mätt och har grönsakschips i skåpet i köket. Livet är tufft ibland.

Denna vecka har jag varit så grymt onyttig att jag inte vet var jag ska ta vägen.. men jag tror att det kan bero på att jag faktiskt får äta vad jag vill nu.. Tog mig dock fram tills idag att inse att där faktiskt finns rostbröd för veganer. Inte för att jag i vanliga fall äter så himla mycket bröd. Men nu var jag sugen på det enkla och onyttiga livet, så det kan bli ibland!

Igår lagade jag en otroligt mumsig "pyttipanna" som jag även hade till lunch idag och kommer ha imorgon med. Den innehöll stekt potatis, morötter, zucchini, vitlök och svamp. Detta toppades med vegansk sour cream och soja, plus lite diverse kryddor (aka örter). Så himla gott. Ibland överraskar jag mig själv när det kommer till matlagning. Otroligt simpelt dessutom.

Nej, nu ska jag gå ner och sätta in smöret i kylskåpet. Samt bestämma om jag behöver mer te eller inte.. min hals känns tjock, men samtidigt bör jag dricka mer vatten idag då jag druckit för lite. Ack vilka dilemman där kan finnas i ens vardag. Förstår verkligen inte hur de som vinner sig nobelpris och liknande saker klarar sig!

Hade dessutom en otrolig konversation med en kär vän till mig här om dagen:

Ibland överträffar jag mig själv!

Nej, åter till verkligheten. Ha det!

Jag sover tungt

På senaste tiden har så otroligt mycket hänt att jag inte ens har hunnit tagit mig in på bloggen. Vet inte alls vart jag ska börja, men kan ju säga såhär att det har varit pubkväll med en del fina svenska flickor, sedan har det varit gym, med en timmes pass på cross trainern och så har min veganska månad tagit slut.

I fredags började den mest hektiska helgen jag har haft på otroligt länge. Jag och mina arbetskamrater, Lara, Kim och Zak gick ut på middag. Vi tog det gamla vanliga stället Las Iguanas och eftersom min veganska månad var slut denna dag åt jag pyttelite ost till Nachosen och sedan lite soured cream till mina fajitas. Inte mycket men lite bara för att dra ner på styrkan i maten. Vi hade så otroligt trevligt, drack massvis av Chaprioska och snackade strunt mest hela kvällen. Jag och Lara slog dessutom in ett paket på toaletten till vår kära Kim, vilket var otroligt intressant.
När väl restaurangen och baren sedan skulle stänga började vi alla bege sig hemåt och ack vad underbart det var att få lägga sig för att sova i sängen!

Så kom lördagen och jag for till London. Karim hade spring break och var här på besök, han övertalade mig att fara till London för clubbing. Dagen började med frukost, sedan var det att sätta sig på tåget till London vid tolv tiden. Jag tog tunnelbanan till Paddington och mötte upp med min käre vän som jag inte har sett på nästan fem år. Så himla knäppt. Vi vandrade runt en stund på Oxford street, tog hos hem till hans vän Ahad där vi sedan skulle sova. Tiden gick och vänner kom och lämnade lägenheten. Vid nio tiden beställde vi en pizza, så två slices av Margharita pizza fick grunda för kvällen. Jag var dödstrött och otaggad, nästan på vippen att fara tillbaka hem men höll mig i skinnet för att inte svika.
Vid tio tiden började vi små dricka lite, jag drack bara ett glas och sedan sprang jag för att byta om. Vi tog taxi till klubben, Project. Där höll jag knappt på att inte komma in eftersom jag inte bar högklackat men eftersom vi hade bokat bord gjorde han ett undantag. Vi kom in, men bordet dög inte.. de fixade ett annat.. dock skulle detta kosta 1200 pund (fy farao vilken summa pengar). Efter lite om och men bestämde sig pojkarna för att ta bordet och in kom den dricka de beställde till oss och festen kunde börja. Jag måste säga att jag hade rätt kul men det var inte så mycket dans. Snackade med folk jag inte träffat på år och dar och vissa jag inte ens visste att jag hade träffat.. alla var dock Pakistanier som bytte språk till urdu lite när som.
I vilket fall som helst tog natten slut och vi åkte taxi tillbaka till lägenheten. I foajen fann vi en däckad Ahad som hade spytt ner en taxi, han hade blivit av med klocka och 700 pund som han självfallet hade i cash i sin plånbok.
Vi gick upp och satte oss i korridoren utanför hans dörr eftersom vi låst in nyckeln när vi skulle ut. Väntade på låssmeden som tillslut kom. Vid det här laget började jag må fruktansvärt illa och jag var kanon trött. Antagligen för att jag "was running on empty", för jag drack inte allt för mycket, bara fyra glas under hela kvällen.
Efter många om och men tog vi oss in i lägenheten och jag däckade på soffan direkt, vaknade inte förens nästa morgon. Toppen kväll tänkte jag... tills jag fick höra historien.

Killarna hade börjat bråka med låssmeden för att de inte hade pengar att betala honom, bara dollar men han ville ha pund. Taxichauffören ville också ha pengar så de försökte lösa allt detta. Låssmeden ringde polisen och sex poliser kom till lägenheten för att det var bråk. Tillslut började även killarna bråka med varandra och tänkte slå ner varandra då det blev strul med pengar. Detta fortsatte till morgonkvisten då de på något vis löste det hela med pengatvisten. Ingen vet riktigt hur och det slutade med att killen vi sov hos var skyldig alla en massa pengar.
Kvällens slutsumma var väl en sisådär 1600 pund. Galet.

Söndagen vaknade pojkarna sent, jag satt och väntade på att de skulle gå upp och framåt kvällskvisten köpte Karim en biljett hem till Brighton till mig. Hittills hade ingen mat ätits och jag var heller inte hungrig. Väl på tåget satte jag i mig en banan och tänkte inte mer på det.. men så hände det. Jag blev så överdrivet åksjuk att jag trodde min mage skulle vända ut och in på sig. Inte blev det bättre av att jag satt baklänges. Det kändes som att resan aldrig skulle ta slut och jag höll på att bryta ihop. En hållplats till och jag hade behövt rusa till närmaste toalett.
Jag tog mig av i Brighton och började gå hemåt, insåg att min mage behövde någonting att arbeta med så jag gick förbi McDonalds och köpte mig en wrap. Första köttet jag äter på över en månad och fy vad gott det var i just denna stund. Sås, kyckling och grönsaker. Det var länge sedan..

Utöver det var jag på gymmet igår, har tvättat en massa och tvättar faktiskt fortfarande.. sedan så invigde jag våren idag med en chokladkaka och McFlurry. Magen mår inte prima och jag känner mig skamlig som åt så onyttigt..men det var första solen jag har sett på länge..

Taggar att familjen kommer på söndag och att jag med smått halsont ska ta mig till gymmet imorgon!

Ibland har jag lockit hår, och en grisnäsa.