Swisch in i ugnen

Jag har nu varit 20 år i ett par dagar, haft det super trevligt med middag och utgång, fått en hel drös med gratulationer och underbara presenter (vettiga!). Australien resan är säkrad och jag har även flyttat till den nya byggnaden på jobbet. Det rullar på helt okej just nu och om inte detta vore nog så har jag varit väldigt mycket av en husmor idag. Jag har nämligen bakat!

Idag var min shopping dag. Jag var dock i valet och kvalet om jag skulle skita i det hela och gå till gymmet istället då jag har en massa linsgryta i kylen, men så skulle damen jag bor hos inte komma hem förens sent och jag blev kalassugen på att.... BAKA!
Jajamensan, tog mig därför till Sainsburys efter jobbet och letade reda på en massa bakingredienser såsom kakao, socker, mjöl, vegetabiliskt fett osv. Slutade på runt en 10 pund för tre liter sojamjölk och andra bakprodukter. Tog mig därefter hem och började på studs.

Valde att göra en kladdkaka först, innehållande socker, mjöl, havregrädde, veg.fett, kakao och bakpulver. Denna toppades med pärlsocker från Sverige och jag måste säga att den blev otroligt fin! Och god med, dock inte lika knäckig som den vanliga brukar bli. Men den var i princip så vegansk jag kunde få den i alla fall. Att baka i England är inte lätt då allting är halvfabrikat eller så måste det vara organiskt/hemodlat/eller liknande.
Medan kladdisen stod i ugnen slängde jag ihop en deg till ett bröd. Torrjäst, socker, salt, mjöl (med frön i), mjölk och veg. fett. Lät det hela jäsa en stund och sedan blev det skjuts in i ugnen.

Allting gjordes utan instruktioner, i en gasugn och enbart med hjälp av olika recept med lite mängd proportioner. Trots detta blev bägge bakverken lyckade. Halva brödet ligger nu i frysen och resten ligger i en låda i mitt skafferiskåp. Passar både till frukost och till middagen (linsgrytan). Känner mig som en riktig hemmafru! Vet inte om det är åldern som börjar ta ut sin rätt och får mig att bli vuxen och huslig. Hoppas inte det utan bara ett litet ryck..

I vilket fall som helst säger jag TACK. Tack till alla som sa grattis, skrev grattis, hälsade grattis på min födelsedag. Det gjorde min dag alldeles underbar! Trots att det regnade och var ruskigt blåsigt.
 

/A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0