You're my, you're my guy

Insåg att jag totalt glömt bort möjligheten att skriva på bloggen, ännu en gång. Så här kommer en liten uppdatering av vad som har skett här i Sydney den senaste tiden. Eller ja, inte bara i Sydney. Den 9de november vaknade jag och Nick upp tidigt som bara attan efter en dålig natts sömn för att ta oss iväg till flygplatsen. Äventyret mot Gold Coast skulle börja och vi var sömndruckna men ändock redo för en dag på stranden, som var planen. Vi tog taxi till flygplatsen, checkade in oss, tog oss genom security och satt sedan på att vårt plan skulle börja boarda. Men till vår förtret blev det ingen boarding för någon av oss. Det var tydligen något fel på planet så hela rutten var inställd. Det hela slutade alltså med att vår planerade strand dag blev till en sju timmars väntan på flygplatsen, mycket snack med en vodkaälskande polack och otålighet.  Tids nog kom vi i alla fall fram och efter mycket om och men hittade vi vårt hotell som var helt underbart.

Efter denna fadäs var vi galet trötta så det blev en lugn kväll med mat och cocktails för att istället tagga morgondagen som skulle spenderas på MovieWorld. Oj, oj, oj. MovieWorld var otroligt roligt, med en hel massa olika åkattraktioner såsom Superman ride (den bästa), Batswing, Scooby-doo, någon flumride liknande cowboy tur och så vidare. Allting, som man kanske förstår på namnet, är inspirerat av filmer. Framför allt Warner Bros filmatiseringar.

Första kvällen hamnade vi på Hard Rock café, för cocktails och middag. Trist bild.
Electric Long Ice Tea (eller något sådant)

Dagen efter detta blev det istället dags för Wet ’n Wild som istället är en vattenpark. Och jag ska inte sticka under stolen med att vattenrutschkanor inte riktigt är min grej, så jag var livrädd i början. Dock började vi med de där man satt på ”tubes”, flytringar typ, som man åkte tillsammans på genom tunnlar osv. Helt okej enligt mig i och med att man inte åker ”fritt” eller själv, men så såg Nick en rutschkana med nästintill 90 graders lutning som han sa att vi skulle åka. Jag förstår fortfarande inte att jag gjorde det, men antar att det tog emot att se småttingar fara ner för kanan medan man själv var i valet och kvalet. Så åka blev det.
Inte nog med detta, vi åkte dessutom en frittfall kana där golvet bara försvann under en och som hade en loop på tuben. Ja, adrenalinkick till tusen.

Aqua Loop - man går in i en kuvösliknande sak, en röst räknar ner och helt plötsligt försvinner golvet under fötterna och man bara faller. Faller och faller och har ingen aning om var man befinner sig. Tillslut känner man bara hur vatten nivån ökar och man vet att turen är slut. Galet.

I och med att vi hade ett tredagars pass blev det till att fara till SeaWorld sista dagen. Inte like roande som de andra men de hade världens sötaste isbjörnsunge, Henry. Aldrig sett något sötare. Och så hade de en Svampbobshow samt massvis av andra Svampbob saker så det var ju inte helt fel.

Kvällarna spenderades med att vandra runt i denna OTROLIGT turistiska stad, Surfers Paradise, äta gott och bara insupa semesterkänslan. Trots att vi bägge är ”vegetarianer” valde vi att äta en hel del kött, mest för att Nick kände att han hade brist på energi, och det godaste var nog känguru. Jag har ätit känguru på indiskt vis! Galet gott, smakade lite kalops.

Nick tyckte att revbenspjäll skulle passa bra för en såkallad vegetarian.

Tydligen hade Hard Rock café happy hour så sista kvällen gick vi dit för cocktails. 10 dollar styck är ju riktigt bra (halva priset). Dessutom fick vi en på köpet för att bartendern gjorde helt fel nästa runda.

I torsdags sa jag ”see you later” till Nick ännu en gång som nu skulle fara vidare till Nepal för att vandra i bergen. Kändes inte helt lätt, men någon gång i framtiden, någonstans i världen kommer vi säkert träffa igen.
Så just nu sitter jag ”ensam” på ett hostel i Sydney och väntar på morgondagen då jag ska flyga till Byron Bay för att stanna ett par dagar. Är så himla galet nervös. Jag ska själv resa runt lite här i Australien. Byron Bay ett par dagar, sedan vidare till Melbourne och sedan tillbaka för en natt i Sydney och möta upp med min underbare vän Carl som ska spendera två veckor med mig. Vi ska flyga till Cairns och förhoppningsvis se barriärrevet, skydivea, se regnskogen och en massa annat där borta innan vi far tillbaka hit för vår sista tid i landet ”down under”. Dags att börja skriva en riktig bucketlist för ännu har jag inte hunnit surfa, se the Blue mountains eller liknande. Men det finns fortfarande tid för det.

Efter en hård torsdagsutgång på Ivy valde jag att ta det lugnt igår. Så i min ensamhet beställde jag 2-4-1 vin med min välkomst kupong.

Åh, detta blev ett så otroligt långt inlägg och då har jag kortat ner allting rejält, men jag vet inte när jag har internet nästa gång. Man tar WiFi så för givet, men ack så fel… och jag hade dessutom velat dela med mig av de underbara bilderna på Henry, alla rides, parker osv som jag tagit men har ännu inte fört över kamerabilderna. Så dessa få får duga istället (dåliga telefonbilder ftw).

/A

Sydney, Australia

Jag är en sann periodare. Ibland gillar jag att blogga och ibland tycker jag allt att den är ett onödigt ont denna blogg. Men vad gör det när man ändå inte har speciellt många läsare och lever livet utanför dataskärmen?

Sittandes i ett litet rum i Annandale i Sydney lyssnar jag på Veronica Maggios nya skiva, Handen i fickan fast jag bryr mig. Ack vad jag tycker om hennes musik. Lycka, ledsamhet, osäkerhet, fest, misstag och hångel. Alla livets känslor samlade på en endaste skiva. Eloge.

Utöver det kan jag väl passa på att säga att Sydney är underbart finfint. Sommar och sol. Vackert och bara semester. Har alltid trott att en storstad inte vore för mig, men nu kanske man borde ta och tänka om. Trivs suveränt bra. Synd bara att det är semester och ingen jobbhunt som ska ske här.
Har dock redan varit här hälften av tiden och far en kortis till the Gold coast nästa helg. Så Australien har säkert tusen saker mer att bjuda på.

Åh. Jag ångrar att jag började skriva. Låter mycket bättre i huvudet, orden har mer sammanhang och bygger finare meningar. Plus att de ger landet mer rättvisa. Bjuder dock på lite Instagram bilder (i och med att kameran ej har kopplats in i datorn ännu).

Manly - att ta färjan hit är underbart. Synd att det är så dyrt.

Coogee - en buss tur från stan. Klockren ensam strand.

Lantärnor - Night noodle market som var i oktober (goodfoodmonth) vackert.

Bondi - må vara den blåsigaste stranden här. Men den är fin ändå.