Så nära slutet

Idag var den sista riktigt stressamma examen. Biologi. Blev klar tidigt i morse och tänkte att jag skulle fira det hela med träning. For ut till Karslundsspåret och det gick åt skogen. Kom cirkus två kilometer innan en suverän huvudvärk fick mig att ge upp. En promenad genom skogen fick det istället bli, tillbaka till skogen så att jag kunde fara hemåt igen för att dricka kilovis med vatten. Kalas. Nej.

Ikväll ska jag möta ett par goda vänner, vi ska ta oss till SF och kolla på bio. Tim Burtons nya film. Fyfarao vad jag älskar Tim Burton. Alla hans filmer, från de animerade till de verkliga, det gotiska men ändå mitt i prick. Hans stil är helt underbart mörk men ändå lyckas han få till det. Alla som har sett till exempel Alice i Underlandet vet vad jag snackar om! Men så finns det ju också Edwards Scissorhands som är tragiskt mörk, men ändå så himla känslofylld. Ja, jag måste säga att Tim Burton är ett geni och min absoluta favorit regissör. Hans medkumpaner är ju inte heller fel, såsom Helena Bonham Carter och Johnny Depp. Kan inte bli annat än rätt. De är så rätt för hans filmer. De passar in i det mörka och gotiska. Så denna kväll ska Tove och Sara fira att de är klara med exams och vi ska se vampyr filmen Dark Shadows som sägs innehålla riktiga elitvampyr skådespelare som bakgrundskaraktärer. Tummen upp för Barton och Depp som tänjer på gränserna och förfinar ett underbart samarbete i filmskaparbranschen!

Ska slänga mig in i duschen nu för att bli lite fräsch. Känns skönt att vara såhär nära mållinjen men samtidigt så himla surt eftersom jag valde ett sjunde ämne. Hade jag skippat franskan så hade jag varit klar, finito, done. Då hade jag sluppit ännu ett tre timmars prov på tisdag. Då hade jag också kunnat fira ikväll. Tänk om liksom.

Update 20.54:
Jag har insett vad min livsdröm är, ge mig en dag där jag får följa med Tim Burton under hans skapande av en film. Snälla låt mig. Han har alltid med sina karaktäristiska drag, sina karaktärer och man ser verkligen likheterna i hans filmer, en trend och det gör mig glad. Man känner att det är Burtons verk liksom! Det typiska rödsipprande blodet som befann sig i Sweeney Todd syntes i denna film också, även några välkända toner från samme film kunde tydas i slutet av denne. Åh, jag är euforisk. I extas. Bara för att Barton är som han är och ett sådant filmgeni. Tänkas att han kan få det bleka och miserabla ansiktena, samt de dystra karaktärerna att framstå som en komedi samtidigt som det är fullaste allvar. Han blandar vuxet och barnslig, skräck, humor och sorg. Han blandar levande och döda och han leker med scenografin. Den mannen är helt underbar. Låt mig vara kreativ och underbart duktig på att göra film. Låt mig vara Tim för en dag. Han har all min respekt.

/A

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0