.._..

Matten är finito. Den är klar och den är över. Inga fler exams där funktioner, integraler, derivata eller annat lustigt ska finnas ut! Nej, istället är det fokus på alla andra ämnen som ska testas. Direkt när jag kom hem satte jag mig med den enormt tjocka kemiboken och startade med att göra alla frågor till kapitel ett. En start. Nu kan jag alla N=nL, 6.02x10^23, STP och allt sådant där. Tror jag...

I går när jag låg i sängen för att sova så låg jag och tänkte på en sjuhelvetes mycket matte och funktioner, men mitt i allt detta mattetänk så började jag tänka på tystnad. Där finns ingen tystnad. Visst där finns avsaknad av ljud, men om man går ner på det mer naturvetenskapliga planet så är ju ljud frekvensvågor. Partiklar som rör sig med olika frekvenser genom luften, vibrerande partiklar som når örat, far in i ljudkanalen och studsar emot det där lilla fönstret som gör att vätskan bakom trumhinnan vibrerar. Tystnad är visserligen relativt från person till person, visst kan ett rum klassas som tyst om man inte säger någonting, om inga "ljud" görs på ett eller annat vis, men är det egentligen tyst? Om en person skulle sättas i ett vakuum, ingen luft som kan bära ljudvågorna (visserligen behöver människan syre, men använd fantasin nu!), inga andra störande moment. Skulle det vara tyst då? Ja, första tanken skulle möjligtvis vara att det är väldans tyst.. men om man tänker efter så skulle ju ljudet av ens eget dunkande hjärta fortfarande ljuda. Man skulle höra sitt eget blod pulsera i kroppen då dessa skapar vibrationer som kan uppfattas som något typ av ljud. Tystnad är relativt. Hörs trädet om det faller i skogen fast ingen är där att bevittna händelsen? Det hörs kanske inte, men trädet skapar ljudvågor. Om det finns ett öra i närheten som kan snappa upp detta ljud så hörs trädet falla, men tillslut måste väl även ljudvågorna mynna ut om det aldrig når ett mål?


När inga bilder duger kör jag på repris.

 

/A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0