Halsen, hejdå!

Har arbetat på Pralinen, cyklat till träningen på pappas gamla militärhoj, halsen svider som där bodde en pissmyra och nu sitter jag framför datorn med tvn på och lyssnar till Not another teen movie. Hörde nyss att jag fick ett sms men har inte den blekaste var jag har lagt telefonen så får ta mig en skattjakts tur i rummet. Första smset på forever liksom så jag har lagt av mig med att vara bunden till min tele. Känns bra. Och just nu känner jag mig som en sådan där uppblåst city tjej från Stockholm som försöker snacka inne"talket" och vara frän. Men det är ju inte jag, jag är ju en liten mes.

Jag har världens otur just nu, förstår inte riktigt vad jag har gjort för att förtjäna denna. Mina nya converse är trasiga alla redan, mina älskade Svampbob lurar har även de gått sönder (den mjuka saken har lossnat).. känns som jag redan har skrivit detta?
Men att vara nanny till kusinen gör livet glatt igen. Att bebisar kan vara så söta!? Fast om jag ska vara helt ärlig så gillar jag dem bara så länge de är tysta.

Är det bara jag som har funderat på den där kaffe reklamen där den stackars lilla vovven får springa helt åt skogen för att hitta bollen, så långt att han får träffa enorma elefanter? Jag mår dåligt av den. Visst den ska visa på de smaker som kaffet erbjuder, det exotiska. Hur en Svensson kan uppleva tropikerna och det exotiska i hemmet, två skilda världar liksom.. men.. nej! Hunden ser helt förskrämd ut. Elefanterna är enorma. Det regnar. Det är mörkt. Det för tankarna tillbaka till Dumbo. Vilket är den allra mest gotiska Disney film jag någonsin har sett. Inte är den dålig inte, men den är mörk. Där finns budskap som inte barn tänker på men om man skulle se dem igen ser och inte förstår att de kan visa. Vad är moralen i Dumbo? Försöker den vara vettig och skrämma iväg barnen från alkohol och droger? De där rosa och rutiga elefanterna är förbaskat läskiga måste jag ju säga.. och då tycker jag ändå om elefanter. Jag vet inte riktigt. Skulle man kunna kalla många av de äldre Disney produktionerna för fabler? De är moralkakor. Historier, med talande djur. Definition fable: a short story, typically with animals as characters, conveying a moral. Okej, det faller på "short story". Men annars är det mycket likt. Så Lejon Kungen, Dumbo, Micke och Molle, Björn Bröder och alla de andra.. är de fabler? Alla innefattar gömda moralkakor som barn inte tänker på men som man senare i livet ser som självklara. Ska spekulera mer någon annan gång då jag kan låta mina tankar följa ett strukturerat spår...

/A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0