Vetenskapens teorier, de får världen att snurra

Min hjärna blöder. Efter typ tre timmars skrivande på en ToK uppsats som innehar titeln "What is it about theories in the human sciences and natural sciences that makes them convincing?" och som handlar om "To what extent does the scientific process use perception and reasoning to make convincing theories in natural- and human sciences?". Det är gruvligt komplicerat och tankegångarna går runt runt utan att se något slut, utan att se en rödtråd som kan binda samman hela uppsatsen och därav ge mig ett bra betyg. Det är glasklart att naturvetenskap använder sig av den vetenskapliga metoden: observation, hypotes, experiment, mätningar, upprepning, anförande, lagar och teorier och därefter applicerar reson och logik till alla uträkningar och nummer som kommer från mätningarna för att applicera en relevant teori som inte kan motbevisas. Medan den humanistiska läran istället använder den vetenskapliga metoden för att framkalla vettig statistik som sedan kan analyseras av en historiker eller analytiker, och därav dra slutsatser, för en teori, som ibland behöver backas upp av perception i form av till exempel ett ögonvittne...
Jag känner nog att den promenad jag tog i morse skulle ha tagits nu istället, då tankarna måste samlas och bilda den röda tråd som inte existerar. Men jag ska se det från den ljusa sidan... några ord till, ett sammanhang och en bra avslutning, sedan är jag klar och behöver ej längre spekulera i varför vissa teorier är övertygande, varför jag tror på det och det, men inte det.

1114 ord. Det är bara en bråkdel av vad som ska skrivas, bör skrivas och vad som redan borde ha skrivits. Det är bara en uppsats av flera. Det är bara några ord i mängden. Jag tar en paus. Jag står still. Och de mest underbara toner spelas upp för mitt inre. ♥

/A



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0