Höger eller vänster?

Dagen bestod av en tidig uppstigning för att fara till TOK lektionen som började klockan åtta på morgonen. Efter det väntade en gruvligt lång håltimme fram till biologin som började runt 13.50. Lång väntan och lite arbete blev gjort, men lektionen var nästan värd att vänta på. Vi håller nu på med Neurobiology - alltså hjärnan, vilket är ett mycket intressant ämne. Idag skulle vi testa vilken hjärnhalva som var mest dominant hos oss. Den ena fick ett facit framför sig medan den andra fick sex olika test varav tre av testen bestod av kompasser och prickar och de tre resterande prickar och ord. Det hela gick ut på att göra var och ett av testen, säga väderstrecken åt vilket håll prickarna fanns eller var texten var (det stod till exempel nord, när det skulle vara söder), på tid. När bägge hade slutfört testet så räknade vi ihop, var och en för sig, alla tider för prickar och sedan alla tider för text. Summan av text tiden delades sedan med summan av prick tiden och resultatet för mig blev 1.11. Ju närmare 1 man hade desto mer "dubbel" är man, vilket betyder att varken höger- eller vänster hjärnhalva dominerar mer än den andre. Visst lutar jag kanske lite mer åt det ena hållet, men jag kan hålla med om att jag är lite av båda.

Vänster: Skrivet språk, skicklig med nummer, reson/logik, lycka, talat språk, skicklig i naturkunskap, högerhänt.

Höger: Insikt, duktig med 3-D former, ledsamhet, fantasi, konstnärlig, musikalisk, vänsterhänt.

Jag måste erkänna att jag kan hålla med om att jag är styrd av båda, jag är stökig som en konstnär samtidigt som jag är perfektionist, språket är något som jag behärskar och har lätt för, min fantasi är livlig, jag fotograferar, jag är logisk och mer av en naturvetare än samare, jag är dessutom högerhänt.
Hur som haver är det en sak som får mig att tro att jag faktiskt är mer av en mix än en den ena, en den andra, det är att när jag knäpper mina händer så hamnar vänster tummen över, fastän jag är högerhänt. Det vanligaste är att det blir tvärtom, men för mig fungerar inte det alls.

Hjärna, gärna.

/A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0