Timglasets Charm

Jag sitter här.. funderar på det röriga inlägget som hastigt skrevs igår och på hur jag har lyckats få ihop tio sidor till min matte portfolio. Lyssnar på Harry Potter and the Half-blood Prince, är trött och ska nog snart börja med biologirapporten innan jag tar cykeln till Pettersberg för att träna lite.

Tänker på hur vi säger att tiden går fort.. men egentligen går ju tiden exakt lika långsamt/snabbt hela tiden. Vi har varken mer eller mindre tid, ändå känns det som att tiden går så himla fort när man inte vill att den ska det. Snart är det exams, men vad är definitionen på snart? Jag kan till exempel säga att "jag kommer snart", men vad menar jag med "snart"? Mitt snart är troligtvis inte detsamma som för dig, min tidsuppfattning skiljer sig nog från alla andras. Vad vissa upplever som långsamt upplever jag som snabbt. Vad vissa upplever som snabbt upplever jag som långsamt. Strax, snart, senare, om en stund. Tidsuppfattning. Tidsbegrepp. Abstrakta och med ingen specifik definition, förutom distinkta skillnader i ordens betydelse: snart är före senare, om en stund innefattar en längre väntan än strax. Distinkta skillnader som inte reflekteras över, som kanske inte alls har någon betydelse, men som i vissa sammanhang kan vara livsavgörande. Senare. Hade jag gjort det senare. Jag ska göra det snart. Men, om jag inte hade gjort det då, hade jag någonsin gjort det senare? Om jag ska göra det snart, betyder det om ett år, eller kanske två eller bara en vecka? Det är dessa begrepp som gör att jag skjuter upp saker och ting. Jag gör det strax, om en liten stund, senare, snart. Inte nu. Men snart.

Om cirka 15 veckor börjar mina exams. Det är snart för mig, men för någon som inte ska ta dessa prov är det inte snart, det är långt fram i framtiden. Tolkning. Hur vi förstår och tolkar information. Det skiljer sig. Det är individuellt. Precis som allting annat.

Update 22.09:
Nu är det senare. Jag har haft en urjobbig men super skön träning. Jag har tagit mig ett bad. Jag sitter med en Kalle Anka och jag orkar inte tänka. Jag orkar inte skriva om "Sensory Perception", om periferiseendet och om män har sämre än kvinnor. Jag orkar inte skriva en logisk introduktion följt av material, metod, data, slutsats och evaluering. Jag är lat. Jag vet ju att allt blir så mycket bättre när jag är klar, när jag har tagit mig i kragen och bara.. gjort det. Men den senaste tiden har jag förändrats. Jag har blivit en fena på att skjuta upp saker och ting, jag har blivit klockren på att hitta på andra ting som faktiskt inte är så mycket roligare än läxorna.
Jag ska finna en bild till tumblr --> http://myrornaskrig.tumblr.com och sedan ska jag skriva. Skriva tills det är klart.


Det var du och jag mot världen. Nu är det bara jag.
And I'm fighting strong.

 

/A




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0