Alla drömmar där det finns fåglar är hälsotecken

Tisdag. Tisdagar är helt okej, lite lång kanske, men det duger. Dock är jag sjukligt besviken på träningen.. men det är väl så det är. Självförtroendet hamnar liksom inte på topp men så får det vara, jag får ta det här till min fördel och kanske fokusera ännu mer.. i den mån det går.

Strax efter tolv igår kväll var jag klar med min Extended Essay. Nu är den inlämnad, klar och den finns inte längre på kartan. Ingen mer stress över den. Allt fokus kan numera ligga på annat, vilket är sjukt skönt. I vilket fall som helst kände jag att det var behövligt att somna fortast möjligt eftersom det var skola hyfsat tidigt dagen efter och jag redan ligger minus på energikontot. Dock uppstod det ett litet problem... jag kunde inte somna. Varför? Jo, tankarna snurrade i skallen på mig, utan minsta lilla chans till vilostund. När jag tänker sådär mycket, på allt mellan himmel och jord, då kan inte jag somna. Jag måste istället lägga kudden över huvudet, se till så att det inte är ljust under ögonlocken och TÄNKA en bild av får som hoppar över ett staket. Jag måste se bilden framför mig och tänka på de här fåren som flyger över i en stjärnklar natt. Dock kan jag ej fokusera särskilt länge på detta då de andra tankarna tar över när jag slappnar av lite.. men om man kör samma procedur ett flertal gånger så lyckas man till slut, sakta men säkert falla i en drömlös sömn.

Drömmar är fascinerande. Man drömmer som mest på morgonen (om man inte är deprimerad för då sover man REM-sömnen, dröm sömn, mest hela tiden). Drömmer vi i färg eller svart vitt? Bilder eller röster? På vilket språk? Jag uppfattar mina drömmar, efter att jag har vaknat upp ur en av dem, som att de är i färg, mycket färg och även röster. Många av mina drömmar den senaste tiden har varit ytterst verkliga, så att man inte har varit riktigt säker på om det har skett eller inte senare under dagen.
Men så finns det ju mardrömmar. Äter man för mycket innan sängdags eller att man äter för mycket socker kommer de dumma drömmarna krypandes. De är inte läskiga (för mig) för att de innehåller monster eller dylikt.. utan snarare för att ens innersta rädslor gestaltas i drömmen. Det låter fånigt, men om man till exempel snart ska ha ett stort prov och har fobi för att göra prov så är det inga problem att drömma mardrömmar om det.

Nu urartar det. Sömn. Energi. ATP. Glukos. Biologi. Kemi. Skola. IB. Utbildning. Framtid. Zero.

Som en bokstav utan bok.
Som en tågvagn utan lok.
Det skulle jag va' utan dig.
Ingenting utan dig.

 

/A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0